Sponsorlu Bağlantılar

Namazın Dışındaki Farzlar

| 09 Nisan 2012 | 0 Comments |

   

Namazin disindaki Farzlardan simdiye kadar Hadesten Teharet” bölümünü, yani Abdest, Gusl v.s isledik. Simdi namazin disindaki Farzlarin devamini görecegiz.

II. Necaseten Teharet:

Namaz kilmak isteyen kimsenin bedeninde, elbisesinde veya namaz kilacagi yerde, namazi bozacak kadar necaset, yani pislik varsa onu yikamasi ve temizlemesi ona farzdir olmus demektir.

Dinimize göre Necis olan seyler baslica iki kisma ayrilir:

Galiz (siddetli) necis olan seyler: Insan pisligi ile insan idrari, eti yenmeyen hayvanlarin pisligi ve idrari, akici kan, domuz eti, eti yenmeyen bütün hayvanlarin eti, serhosluk veren bütün ickiler, tavuk, kaz, ördek ve benzeri kuslarin pisligi.

Hafif necis olan seyler: Eti yenen hayvanlarin idrarlari, tavuk, kaz ve ördekten baska eti yenen kuslain pislikleri.

Bu iki necaset arasindaki fark sudur:

Birinci kisma giren necislerden namazi menedecek, yani sihatina mani olacak en az miktar, kati pisliklerde 2,8 gram agirliginda olacak, sivi necislerde ise en az elayasi (?) miktarindan fazla olacak.

Ikinci kisma giren necislere gelince: Bu kisimdan namazi bozacak miktar genel olarak, en az bir karistan fazla olacak.

III. Setr-i Avret:

Namaz kilacak erkek veya kadinlar namaza baslamadan önce, avret ve edep yerlerini mutlaka örteceklerdir. Insanin avret yerleri, gerek namazda örtünmesi lazim gelen ve gerekse namazin disinda baskalari tarafindan bakilmasi haram olan uzuvlardir.

Namaz kilmak demek, Allah’in huzuruna cikmak demektir. Öyle pejmurde, kirli-pisli, edep ve ayip yerleri acik bir sekilde Yaratan’in huzuruna cikilmaz ve Allah böylelerini huzuruna kabul etmez.

Erkeklerin farz olan yerleri, göbek altindan dizkapagi altina kadar olan kisimdir.

Kadinlarda el, yüz ve ayaklari haric, bedenin hepsi avret ve edep yeridir.

Hadis:”Üc kimse var ki, onlarin gözleri cehennem atesi görmez: Allah yolunda nöbet tutan göz, Allah korkusundan aglayan göz, harama bakmayan göz.” (Taberâni)

IV. Istikbâl- i Kible:

Kibleye dönmek farzdir. Allah’in kesin emridir. Kur’an-i Kerim söyle buyuruyor:

(2:144) :” (Ey Muhammed!) Biz senin yüzünün göge dogru çevrilmekte oldugunu (yücelerden haber bekledigini) görüyoruz. Iste simdi, seni memnun olacagin bir kibleye döndürüyoruz. Artik yüzünü Mescid-i Haram tarafina çevir. (Ey müslümanlar!) Siz de nerede olursaniz olun, (namazda) yüzlerinizi o tarafa çevirin. Süphe yok ki, ehl-i kitap, onun Rablerinden gelen gerçek oldugunu çok iyi bilirler. Allah onlarin yapmakta olduklarindan habersiz degildir.”

Kible’nin Hikmeti: Dünyayi, mali, evlâdi ve mâsivâyi, bos isleri burakip, Allah’a götüren yola yönelip, namazla Allah’a kavusmaktir.

V. Vakit

Namazin sartlarindan biride vakitir. Yani namazi zamaninda kilmaktir.

Ayet-i Kerime: “Namaz ibitirince de ayakta, otururken ve yaniniz üzerinde yatarken (daima) Allah’ianin. Huzura kavusunca da namazidosdogru kilin; çünkü namaz müminler üzerine vakitleri belli bir farzdir ” (Nisâ : 103)

Kur’an’da namazin bes vakit oldugunu gösteren yedi âyet den biri söyledir : “Gündüzün günes dönüp gecenin karanligibastirincaya kadar (belli vakitlerde) namaz kil; bir de sabah namazini. Çünkü sabah namazisahitlidir.” (Isrâ : 78)

VI. Niyyet

Niyyet demek, insanin iradesini yerinde kulanmasi, ne yaptiginin farkinda olmasi, kalbinin bir seye kesin karar vermesi ve nihayet bir isi ne icin ve ne maksatla yaptigini kesinlikle bilmesi demektir.

Niyyetin Hikmeti: Allah’in huzuruna cikmak icin izin istemektir.

Niyyeti ibadet ederken yalnizca Allah’a yaklasmak kasdi ile kalbin Allah’a yönelmesi diye tanimlayabiliriz. Niyyet ayrica kesin irade seklindede tanimlanabilir. Cünkü namaz kilan kisi, bir ve tek olan Allah’in rizasi icin ibadet etmeyi irâde etmektedir. Kisi, namaz kilacagi zaman kalbilyle kasdetmeksizin sadece diliyle niyyette bulunursa namaz kilmis olmaz. Söyle ki: Bir kisi, insanlar nazarinda övgüye lâyik olmak gibi dünyevi bir maksat icin namaz kilarsa, bunun kildigi namaz sahih olmaz.

Hadis: “Bir kimse yatarken, gece kalkip namaz kilacagini aklina koyar ve fakat uyku galebe ettiginden uyanamaz ve sabahlarsa, namaz kilmis gibi sevap alir. Üstelik, onun uykusu Rabbi tarafindan kendisine bir sadaka olmus olur.” (Neseí, ibn-i Mâce)

   

Kategori: Namaz

hep haber

Benzer İçerikler

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

hepsaglik